Zima v Rusku je známá svými extrémními teplotami, které mohou klesat až pod -40 °C. Tyto drsné podmínky byly obzvláště výzvou během válek, kdy bylo nezbytné udržet tanky v provozu i při tuhých mrazech. Startování tankových motorů v zimě vyžadovalo nejen speciální techniky, ale i improvizaci a vynalézavost. Zde je pohled na způsoby, jakými se tato úloha zvládala.
Problém: Startování dieselových motorů v mrazech
Tanky, zejména během druhé světové války a v poválečném období, byly poháněny dieselovými nebo benzínovými motory. Dieselové motory mají obecně problém se startováním při nízkých teplotách, protože palivo ztuhne a motorový olej ztrácí svoji tekutost, což způsobuje zvýšený odpor při startování.
Použití pomocných ohřívačů
Jedním z nejčastějších způsobů, jak se tanky připravovaly na provoz, bylo zahřívání motoru ještě před samotným startem. Využívaly se různé metody:
- Přenosné benzínové ohřívače (tzv. „bufiky“):
- Tyto malé přenosné ohřívače fungovaly na principu hoření benzínu, který produkoval teplo. Ohřívače se umístily pod motorový blok nebo poblíž nádrže na palivo, aby zabránily jeho ztuhnutí.
- Horkovzdušné generátory:
- Některé modely tanků, například sovětské T-34, měly zabudované horkovzdušné generátory. Tyto generátory vedly horký vzduch kolem motoru, aby zahřály chladicí kapalinu, olej a samotný blok motoru.
- Otevřený oheň:
- Pokud nebyla dostupná žádná technika, vojáci často rozdělávali oheň pod motorem nebo palivovou nádrží. Tato metoda byla sice riskantní, ale v nouzi účinná.
Mechanické techniky
Kromě ohřívání se používaly i mechanické postupy pro usnadnění startu:
- Ruční otáčení klikové hřídele:
- U některých tanků, zejména starších modelů, bylo možné ručně roztočit klikovou hřídel, aby se motor postupně uvolnil před startováním.
- Použití startovacího motoru:
- Modernější tanky měly menší startovací motory, které byly navrženy tak, aby usnadnily spuštění hlavního motoru v náročných podmínkách.
- Výměna akumulátorů:
- V mrazech rychle klesala kapacita baterií, což ztěžovalo startování motorů. Baterie se často ohřívaly uvnitř stanů nebo se vyměňovaly za čerstvě nabité.
Palivo a mazivo přizpůsobené zimě
Sověti si byli vědomi důležitosti správných maziv a paliv v zimním provozu. Pro tanky v zimě se používala speciální zimní nafta, která obsahovala aditiva zabraňující tuhnutí. Také se aplikovala speciální maziva odolná vůči nízkým teplotám, aby zůstala tekutá i při mrazu.
Lidský faktor: Improvizace a disciplína
Startování tanků v mrazivých podmínkách nebylo jen otázkou techniky, ale i disciplíny posádky. Tankisté museli pravidelně zahřívat motory, aby zamezili úplnému ztuhnutí maziv a paliv. Běžnou praxí bylo každých několik hodin zapnout motor a nechat jej běžet, i když tank nebyl v pohybu. Tato činnost však spotřebovávala palivo, které bylo často vzácné.
Moderní technologie
Dnešní tanky jsou vybaveny pokročilými technologiemi, které usnadňují jejich startování v extrémních podmínkách. Například automatické ohřívače, elektrické baterie s vyšší kapacitou a syntetická maziva zajišťují, že tanky mohou startovat rychle a spolehlivě i v největších mrazech.
Přidat komentář