Zrod série Driver (1999)
První hra Driver vyšla v roce 1999 na PlayStation a PC, vyvinutá britským studiem Reflections Interactive (později Reflections Interactive Ubisoft). Hráči se ujali role Tannera, bývalého závodníka a policisty, který pracuje jako tajný agent v podsvětí. Hlavní koncept se zaměřil na intenzivní automobilové honičky ve velkých městech jako Miami, San Francisco, Los Angeles nebo New York.
Klíčové prvky prvního dílu:
- Intenzivní automobilové honičky inspirované filmy jako Bullitt nebo The French Connection.
- Realistická fyzika vozidel, která přidávala na autenticitě a výzvě.
- Mise zaměřené na tajné operace a unikání před policií.
Hra získala velký ohlas díky jedinečné atmosféře a vynikající grafice pro svou dobu, což jí zajistilo pevné místo mezi ikonami herního průmyslu konce 90. let.
Driver 2 (2000): První krok do otevřeného světa
S pokračováním, které vyšlo v roce 2000, se série posunula na novou úroveň. Driver 2: Back on the Streets přinesl rozšířený herní svět, v němž se Tanner mohl pohybovat pěšky a přebírat různá vozidla. Novinkou byl koncept otevřeného světa, který hráčům umožnil větší svobodu pohybu a prozkoumávání města.
Inovace a nové funkce:
- Možnost opustit vozidlo a přebírat jiná.
- Nová města jako Rio de Janeiro a Chicago.
- Vylepšená fyzika a grafika.
Driver 2 sice nebyl technicky dokonalý, ale pomohl položit základy pro moderní koncept otevřených světů a sandboxových her.
Driver 3 (2004): Náročný přechod do 3D světa
Driver 3 (nebo také Driv3r) byl pokusem přenést sérii do plně trojrozměrného světa na konzolích PlayStation 2 a Xbox. Hra přinesla nové lokace jako Nice, Istanbul a Miami, ale potýkala se s technickými problémy a nedostatky, což vedlo ke smíšeným recenzím.
Klíčové problémy a nové funkce:
- Velká očekávání spojená s rozšířením série do 3D světa.
- Problémy s ovládáním a fyzikou vozidel.
- Zavedení střeleckých misí, které nebyly příliš dobře přijaty.
Navzdory kritikám hra získala kultovní status mezi fanoušky a ukázala, že série Driver má stále potenciál pro inovaci.
Driver: Parallel Lines (2006): Návrat ke kořenům
Driver: Parallel Lines se pokusil vrátit k původnímu zaměření na automobilové honičky. Hra se odehrávala v New Yorku během dvou časových období – v 70. letech a v roce 2006. Parallel Lines se pokusil napravit některé chyby Driver 3 a získal pozitivnější ohlasy.
Hlavní aspekty:
- Stylizace do 70. let a moderní doby.
- Návrat k jednoduché hratelnosti bez přehnaných střeleckých misí.
- Důraz na akci a otevřený svět.
Parallel Lines se stal milníkem, který sérii přiblížil původnímu duchu, zatímco experimentoval s časovými liniemi.
Driver: San Francisco (2011): Překvapivá změna a nový herní koncept
S vydáním Driver: San Francisco se série vrátila pod záštitu Ubisoftu a představila nový koncept: “Shift”. Tato schopnost umožnila hráči přepínat mezi vozidly na silnici, což přineslo nový strategický prvek. Hra byla také velmi kladně přijata a je považována za jeden z vrcholů série.
Klíčové prvky Driver: San Francisco:
- Mechanika Shift, která umožnila přepínat mezi různými auty.
- Dynamické honičky a realistické zpracování města San Francisco.
- Pozitivní přijetí a nová vlna zájmu o sérii.
San Francisco je často označován jako nejlepší díl série díky inovativnímu konceptu, který výrazně rozšířil herní možnosti.
Driver v současnosti: Konec, nebo nový začátek?
Po úspěchu Driver: San Francisco fanoušci očekávali pokračování, ale žádné nové díly již nevznikly. Ubisoft se zaměřil na jiné projekty a série Driver byla na neurčito pozastavena. Existují však spekulace o možném návratu, především kvůli nárůstu popularity retro her a remasterů.
Série Driver si však udržuje své fanoušky a její odkaz žije dál díky vzpomínkám a komunitním projektům. Mnoho fanoušků doufá, že Ubisoft někdy oživí tuto ikonickou sérii.
Série Driver představuje důležitý milník v historii herního průmyslu. Od prvního dílu, který definoval herní žánr automobilových honiček, přes inovativní experimenty s otevřeným světem až po inovativní Driver: San Francisco. Přestože Ubisoft sérii na nějaký čas odložil, její vliv na herní svět je nepopiratelný a fanoušci zůstávají nadějí, že se Tanner a jeho rychlá auta jednou vrátí.
Přidat komentář